Skip to content

Ontwerpen

Het uiteindelijke doel is om producten te leveren die de behoeften van   
gebruikers vervullen en waarde toevoegen aan de gebruikerservaring.

Wat is ontwerpen?

Ontwerpen van digitale producten verwijst naar het proces van het creëren van gebruikersvriendelijke en functionele digitale producten, zoals websites, mobiele apps, softwaretoepassingen en andere digitale interfaces. Dit ontwerpproces is gericht op het optimaliseren van de interactie tussen gebruikers en de digitale producten om de gebruikerservaring te verbeteren en de doelstellingen van het product te bereiken.

Gebruikerservaring (UX): Het draait allemaal om het begrijpen van de behoeften, verwachtingen en gedragingen van gebruikers. UX-ontwerpers analyseren hoe gebruikers met het product omgaan en proberen de gebruiksvriendelijkheid, efficiëntie en algemene tevredenheid van de gebruiker te optimaliseren.

Gebruikersinterface (UI): De UI is het visuele en interactieve deel van het product waarmee gebruikers communiceren. UI-ontwerpers werken aan het maken van aantrekkelijke en intuïtieve lay-outs, knoppen, pictogrammen, kleurenschema’s en andere elementen om de UX te verbeteren.

Onderzoek: Dit omvat gebruikersonderzoek, concurrentieanalyse en het verzamelen van inzichten om de ontwerpbeslissingen te informeren. Het doel is om te begrijpen wat gebruikers willen en nodig hebben.

Prototyping: Ontwerpers maken vaak prototypes van digitale producten om ideeën te testen en iteratief te verbeteren voordat het uiteindelijke product wordt ontwikkeld. Dit helpt om problemen vroeg in het ontwerpproces op te sporen en op te lossen.

Testen: Gebruikers testen het prototype of het product in verschillende stadia van ontwikkeling om feedback te verzamelen en problemen op te lossen.

Interactieontwerp: Dit richt zich op het definiëren van hoe gebruikers met het product zullen omgaan. Het omvat het ontwerpen van navigatie, interactieve elementen en het creëren van een soepele gebruikersstroom.

Visueel ontwerp: Dit heeft betrekking op de esthetische aspecten van het product, zoals kleur, typografie, lay-out en grafische elementen, om een aantrekkelijke en coherente visuele identiteit te creëren.

Responsief ontwerp: Aangezien digitale producten op verschillende apparaten en schermgroottes worden gebruikt, is responsief ontwerp belangrijk. Het zorgt ervoor dat het product goed werkt en er goed uitziet op verschillende schermen.

Toegankelijkheid: Ontwerpers moeten ook rekening houden met toegankelijkheidsnormen om ervoor te zorgen dat digitale producten voor iedereen bruikbaar zijn, inclusief mensen met beperkingen.

Ontwerpen voor digitale producten is een iteratief proces dat betrekking heeft op samenwerken, creativiteit en technische expertise om digitale producten te maken die zowel functioneel als aantrekkelijk zijn voor gebruikers.

Waarom is Gebruikers Interactie belangrijk?

Stel je voor dat je een nieuw computerprogramma moet schrijven of een app moet ontwikkelen. Je hebt briljante ideeën voor de functionaliteit en de technische aspecten. Maar nu komt het belangrijkste deel: het ontwerp van de gebruikersinterface, ofwel de manier waarop gebruikers met jouw software zullen interacteren. Dit is waar design in het spel komt en waarom het zo cruciaal is in computer science.

Gebruikerservaring verbeteren: Ontwerp is cruciaal om de gebruikerservaring te optimaliseren. Goed ontworpen producten en diensten zijn gemakkelijker te begrijpen en te gebruiken, wat de tevredenheid van de klant verhoogt.

Competitief voordeel: Een aantrekkelijk ontwerp kan een product of dienst onderscheiden van de concurrentie. Het kan potentiële klanten aantrekken en loyaliteit opbouwen.

Efficiëntie: Door ontwerpprincipes toe te passen, kunnen diensten en producten efficiënter worden. Een goed ontworpen proces kan bijvoorbeeld tijd en middelen besparen.

Marktaanpassing: Ontwerp stelt organisaties in staat om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en nieuwe trends. Het maakt het gemakkelijker om snel nieuwe functies of updates te implementeren.

Merkimago: Het ontwerp is een belangrijk onderdeel van het merkimago. Consistente en aantrekkelijke ontwerpelementen dragen bij aan de herkenbaarheid van een merk.

Dus, hoewel je misschien denkt dat computer science alleen draait om code schrijven en algoritmen, is het ontwerpaspect net zo cruciaal. Het helpt je software te maken die niet alleen werkt, maar ook aantrekkelijk en bruikbaar is voor mensen. Het combineert creativiteit met technologie, en dat maakt het veld zo boeiend en relevant voor de moderne wereld. Het beheersen van design zal je zeker helpen om een succesvolle en gewaardeerde computerwetenschapper te worden.

Waarde van berheersing

Carrièremogelijkheden: Het beheersen van ontwerpvaardigheden kan de carrièremogelijkheden vergroten. Veel werkgevers zoeken naar kandidaten met zowel technische als ontwerpkennis.

Samenwerking: In de echte wereld werk je vaak samen met ontwerpers. Het begrijpen van ontwerpprincipes en -terminologie vergemakkelijkt de samenwerking.

Creativiteit: Ontwerp biedt de mogelijkheid om creatief te zijn en originele oplossingen te bedenken. Dit kan een welkome afwisseling zijn van technische taken.

Dieper begrip van gebruikersbehoeften: Door ontwerp te bestuderen, leer je beter begrijpen wat gebruikers willen en nodig hebben. Dit is essentieel bij het ontwikkelen van effectieve technische oplossingen.

Onderscheidend vermogen: Het beheersen van ontwerpvaardigheden kan je onderscheiden van andere technische studenten. Het maakt je een waardevolle aanvulling op teams die zowel technische als ontwerptalenten waarderen.

Algemene probleemoplossende vaardigheden: Ontwerpen omvat het oplossen van complexe problemen en het nadenken over gebruikersbehoeften. Deze vaardigheden kunnen worden toegepast op verschillende aspecten van het leven en werk.

Hoe ziet de praktijk eruit?

In multidisciplinaire teams voor de ontwikkeling van creatieve digitale producten begint het ontwerpproces met nauwe samenwerking tussen software engineers, UX/UI-designers, productmanagers en andere teamleden.
Het team verzamelt inzichten, brainstormt over concepten en creëert prototypes. Software engineers gaan dan aan de slag met de ontwikkeling, vaak met behulp van Agile-methodologieën. Gedurende het hele proces zijn er voortdurende tests, gebruikersfeedback en iteraties om de gebruikerservaring te verbeteren.
Het ontwerp en de ontwikkeling zijn nauw met elkaar verweven, en na de lancering wordt er gewerkt aan optimalisatie en onderhoud. Samenwerking, communicatie en flexibiliteit zijn cruciaal om hoogwaardige digitale producten te creëren.

Welke voorkennis is er nodig?

Om gebruikers interactie en ontwerpen beter te begrijpen is geen voorkennis nodig.

Voorbeeld van een eenvoudig ontwerp.

App-naam: “To-Do Tracker”

Doel: De “To-Do Tracker” is een eenvoudige mobiele app die gebruikers helpt hun dagelijkse taken en activiteiten bij te houden en te beheren.

Belangrijkste functies:

  • Taken toevoegen: Gebruikers kunnen nieuwe taken toevoegen aan hun lijst. Elke taak heeft een titel, een optionele beschrijving en een verwachte voltooiingsdatum.

  • Lijstweergave: De app toont een lijstweergave van alle taken die de gebruiker heeft toegevoegd, gesorteerd op voltooiingsdatum.

  • Status en prioriteit: Gebruikers kunnen de status van elke taak bijwerken (bijvoorbeeld ‘In afwachting’, ‘In uitvoering’, ‘Voltooid’) en prioriteit toekennen (bijvoorbeeld ‘Hoog’, ‘Normaal’, ‘Laag’).

  • Notificaties: De app stuurt herinneringen en notificaties voor naderende taken op de geplande voltooiingsdatum.

  • Voltooiing: Gebruikers kunnen taken markeren als voltooid en deze worden dan verplaatst naar een aparte lijst met voltooide taken.

  • Bewerken en verwijderen: Gebruikers kunnen taken bewerken (bijvoorbeeld titel, beschrijving, voltooiingsdatum) of permanent verwijderen als ze dat willen.

Gebruikersinterface (UI) Concept:

De app heeft een eenvoudige en intuïtieve gebruikersinterface:

  • Een startscherm met een overzicht van de huidige taken.
  • Een knop om een nieuwe taak toe te voegen.
  • Een knop om de instellingen te openen (bijvoorbeeld voor meldingsvoorkeuren).
  • Elk taakitem op de lijst heeft de titel, status, prioriteit en een optie om de taak als voltooid te markeren.
  • Een knop om een taak te bewerken of te verwijderen wanneer de gebruiker op een taak tikt.
  • Een eenvoudig menu voor toegang tot voltooide taken.

Kleurenpalet: Het kleurenpalet kan rustgevende kleuren bevatten voor een prettige gebruikerservaring, zoals blauw en groen.

Dit eenvoudige ontwerp voor de “To-Do Tracker”-app richt zich op het helpen van gebruikers bij het beheren van hun dagelijkse taken en activiteiten. Het biedt basisfunctionaliteit voor het toevoegen, bewerken en voltooien van taken, samen met notificaties om gebruikers op de hoogte te houden van belangrijke deadlines. De gebruikersinterface is gericht op gebruiksgemak en efficiëntie, met minimale afleidingen voor een soepele gebruikerservaring.

Opdracht: Wat levert ontwerpen ons op?

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - quote from “The Little Prince” by Antoine de Saint-Exupéry

Superheroes & Villains in Design - Aral Balkan

Werk de volgende stappen uit:

  • Stap 1: Bekijk de video.
  • Stap 2: Beschrijf wat belangrijke uitgangspunten zijn bij het ontwerpen van een ticket systeem?
  • Stap 3: Beschrijf wat belangrijke uitgangspunten zijn bij het ontwerpen van knoppen in een lift?
  • Stap 4: Beschrijf in eigen woorden wat ‘Ontwerpen’ betekent.
  • Stap 5: Beschrijf wat het verschil is tussen ‘een ontwerp’ en ‘ontwerpen’.
  • Stap 6: Noteer andere inzichten die je hebt verkregen om ‘Ontwerpen’ duidelijk te maken.

Wat is belangrijk om op te letten?

Vragen: De vaardigheid om vragen te stellen en daarmee kennis te verzamelen over de gebruiker zoals de gebruikersbehoefte.

Gebruikersonderzoek: Gebruikersonderzoek kunnen uitvoeren om inzicht te krijgen in de behoeften en verwachtingen van gebruikers. Dit omvat het leren van methoden zoals interviews, enquêtes, observaties en persona-ontwikkeling.

Usability: Het belang van het creëren van producten en diensten die gemakkelijk te gebruiken zijn. Dit omvat het begrijpen van usability-principes en het uitvoeren van usability-tests om problemen te identificeren en op te lossen.

Informatiearchitectuur: Informatie en inhoud op een gestructureerde en begrijpelijke manier kunnen organiseren. Dit omvat het ontwikkelen van navigatiestructuren en het begrijpen van de hiërarchie van informatie.

Interaction Design: Het ontwerpen van interacties tussen gebruikers en een product of dienst is cruciaal. Begrijpen hoe effectieve interactieontwerpen te maken met aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid.

Visueel ontwerp: Hoewel UX design zich vooral richt op gebruikerservaring, is visueel ontwerp nog steeds belangrijk. Leren hoe aantrekkelijke en consistente visuele elementen gecreëerd kunnen worden die passen bij het merk en de gebruikers verwelkomen.

Prototyping en wireframing: Het maken van prototypes en wireframes is een essentieel onderdeel van het ontwerpproces. Bekend zijn met tools en technieken om snel concepten te testen en te itereren.

Gebruikersvalidatie: Ontwerpen valideren door middel van gebruikerstests en feedback. Leren hoe deze feedback geanalyseerd kan worden en gebruikt kan worden om verbeteringen aan te brengen.

Ethiek en toegankelijkheid: Begrijpen hoe ethische overwegingen en toegankelijkheidsnormen van invloed zijn op het ontwerpproces en de eindgebruikers. Ontwerpen maken die voor iedereen bruikbaar en respectvol zijn.

Criteria uit het vakgebied

Is er een beeld van de gebruiker?
Is er een beeld van de gebruikersbehoefte?
Is het probleem dat opgelost dient te worden duidelijk?
Wat zijn de criteria om te meten of de oplossing het probleem heeft verminderd?
Hoe kan getest worden of de oplossing het probleem verminderd?
Is er een ontwerpmethode gebruikt, zo ja welke?

Bronnen voor verdere verdieping

Example: Idea into product


Last update: October 19, 2023