Playtest¶
Wat ga je testen? Waarom ga je dat testen? Hoe ga je dat testen? Wat hoop je te vinden in de resultaten?
- Het opzetten van een playtest en zaken om rekening mee te houden.
- Soorten tests die je kan uitvoeren.
- Extra zaken om rekening mee te houden tijdens playtesten.
Het uitvoeren van een playtest is als het opzetten van een wetenschappelijk onderzoek.
Je hebt een feature gebouwd, of je bent op zoek naar een bepaalde emotie in spelers. Of deze features
werken en of je aannames kloppen zal je moeten testen.
Methode.¶
- Observeer, stel vragen.
Observeer je feature/game/aanname. Wat zou je te weten willen komen? - Player engagement
- Difficulty
- UI/UX
- Balance
- Narrative
- Player behavior
- Accessibility
- In-game economy
Al deze zaken en meer moeten getest en bewezen worden. De volgende stap is vragen stellen bij de features/aannames. In hoeverre is de player engaged tijdens deze sectie van de game? Is de UI/UX leesbaar/begrijpbaar? Hoe gedragen spelers zich als ze deze enemy tegenkomen? Met die vragen kan je vervolgens een hypothese opstellen.
-
Stel een hypothese op.
Vanuit de opgestelde vragen stel je dus een hypothese op. Een hypothese is een aanname waarin je stelt dat:
“Als een variabel iets doet, dan heeft dat een bepaald effect op een ander variabel”.
Bijvoorbeeld:
“Als de speler deze ruimte inloopt, krijgt deze een gevoel van ontdekking en avontuur.”
Zo’n hypothese kan je vervolgens gaan onderbouwen met data. Een goede hypothese houdt rekening met 3 zaken. -
Welke variabelen ga je onderzoeken?
Bekijk de variabelen en bepaal de benodigde data om dit te bewijzen. - Wat is de groep die je bestudeerd?
Dit is vaak ‘de player’. Maar als je bijvoorbeeld accessibility gaat onderzoeken, kan dit gaan om veel specifiekere doelgroepen. -
Wat is de verwachte uitkomst?
Dit kan zijn wat je hoopt, wat je denkt, of wat je verwacht. -
Experimentatie
Dit is het punt dat je data gaat vergaren. Bepaal welke data jouw hypothese nodig heeft om bewezen te worden. Bedenk dan de test die je gaat helpen met het vergaren van de data. Plan goed uit hoe je er voor zorgt dat je onderzoek/test betrouwbaar is. Hoe ga je variabelen controlleren, en hoe ga je waarborgen dat de resultaten ook werkelijk door jouw variabel komt, en niet door andere zaken? -
Verzamel en analyseer de data.
Zoek zoveel mogelijk testers. Des te meer te des te beter. Zo kan je de norm ontdekken, en edgecases tegenkomen. Kom zo tot nieuwe inzichten. Misschien gedroegen spelers zich erg onverwacht op bepaalde plekken in je game. Misschien zorgde je UI voor meer frustratie dan je van te voren had bedacht. Misschien is je systeem te gecompliceerd en moeilijk te begrijpen. Of misschien is de gameplay te makkelijk. Maar soms kom je erachter dat je aannames kloptte. De data analyse zal dan leiden tot nieuwe werkpunten, of tot het afvinken van zaken.
Soorten playtest¶
Er zijn meerdere vormen van playtests uitvoeren. Elk met een ander doel en opzet. Er zijn meer soorten playtests dan hieronder beschreven, de bron beschrijft sommige in meer detail.
Soorten playtests:
-
Concept testing
Laat zoveel mogelijk mensen je game spelen om een eerlijk inzicht te krijgen in de basis van je game. Zoek naar simpel te verwerken fouten, glitches en bugs, en waarborg de core-mechanic. En bovenal, is het fun? -
In-house playtesting.
Laat features testen door collega’s. Dit kan handig zijn voor extra inzichten van professionals, zaken waar jij als developer overheen keek. -
Blind testing. Laat je game testen door mesen die nul ervaring hebben met je game. Dit is goed voor gebruikersinteractie, begrijpbaarheid van de UI/UX, of bijvoorbeeld hoe goed je tutorial de game aanleert. Dit is ook een goede manier om fouten te ontdekken die snel gemist worden door professionals.
-
Focus group. Laat je game spelen door ervaren gamers, een compacte groep van ongeveer 6 tot 10 spelers. Ga daarna in gesprek met deze gamers. Doe een deep-dive in de features en elementen van je game.
Dit zijn een paar van de belangrijkste soorten playtests. Maar er zijn veel meer soorten. Zoek de juiste vorm bij jouw probleem.
Waarop je kan gaan testen.¶
- Is mijn game fun?
- Is mijn game immersief?
- Is mijn game gebalanceerd?
- Wat is de difficulty curve van mijn game?
- Heeft mijn game een goede flow-state?
- Is deze feature in mijn game begrijpbaar en toepasbaar?
Zaken om rekening mee te houden.¶
- Wat is je doelgroep?
Bepaal dit voordat je begint met testen. Denk dan aan zaken zoals: - Leeftijd
- Gender
- Device/platform
-
Verwachte voorkennis
-
Test voordat je test.
Voordat je gaat experimenteren met je testers, is het fijn om te weten of je test klopt of niet. -
Zorg voor een gemakkelijke sfeer.
Je bent op zoek naar echte en eerlijke feedback. Als een speler zich ongemakkelijk voelt zal zijn gameplay hier ook onder leiden. Daarnaast zal deze misschien geen eerlijke feedback durven geven. Dan krijg je scheefgetrokken resultaten. -
Schrijf een eerlijke en strakke questionnaire.
Een goede survey vraag schrijven vraagt wat inzicht. Een vraag zoals: “Was de game moeilijk om te begrijpen?”
noemen we een leidende vraag. De vraag impliceert een antwoord, en daarnaast is het te beantwoorden met ja of nee.
Een vraag zoals: “In hoeverre was de gameplay duidelijk toen je begon aan level 1?” Vraagt om inzicht en diepgang van de tester. -
Bespreek de resultaten met het team.
Het is handig om dit te doen voordat je conclusies trekt. Trek deze met je team, om gezamelijk tot inzichten te komen. -
Hou rekening met data-muddling.
Des te meer invloed je als developer uit over de test, des te minder betrouwbaar deze test is. Stel je onderzoekt de kwaliteit van de tutorial en je wilt erachter komen of spelers begrijpen hoe de game werkt na het spelen van deze tutorial? Als je tijdens dat onderzoek tips en uitleg gaat geven, heeft je data geen waarde meer. Je kan niet weten of de testers de game begrijpen na de tutorial, want jij bent er niet bij om die tips en uitleg te geven wanneer spelers de game gaan spelen. Zorg voor betrouwbare, reproduceerbare en repliceerbare data.
Testcards.¶
Ter voorbeeld heb ik hier twee testcards. Op de eerste kaart schrijf je de hypothese en testvorm uit.
Op de tweede kaart schrijf je ook de hypothese uit, maar daaronder beschrijf je je bevindingen.
Dit is een template, en goed te gebruiken voor bepaalde zaken. Het kan zo zijn dat jouw probleem of feature die je test niet goed te testen is met dit template. Maak daar een eerlijke overweging in voor jezelf en je team.
Bronnen:¶
Scribbr - hypothesen
Boardgamegeek - different types playtesting
EA - playtesting
Prometteur solutions - Good feedback for your game
Gamedeveloper - Five tips for playtesting