Skip to content

Opdracht: Concept Pitch

Inleiding

Bij een concept pitch is het belangrijk om in korte tijd (vijf minuten of minder) je product owner (of andere stake holders) te overtuigen van je idee. Neem de volgende onderdelen mee tijdens je pitch:

Vragen

  1. Wat zijn de inspiratiebronnen die jullie hebben gebruikt? Benoem er minstens vier en leg uit waarom dit een bron is.
  2. Hoe is jullie game anders dan deze inspiratiebronnen? Wat maakt jullie game uniek? Waarom zouden we jullie game spelen en niet andere games uit het genre?
  3. Wat zijn de formal elements? Zorg er in ieder geval voor dat de onderdelen Objectives, Rules, Procedures, Resources en Conflict duidelijk zijn en leg uit hoe deze toegepast gaan worden.
  4. In het verlengde van de formal elements, wat zijn de core en secondary mechanics?
  5. Houd het simpel en laat zien dat je game compleet is: alle elementen hebben een duidelijk doel, ondersteunen jullie ontwerp en er zitten geen overbodige mechanics in. Kwaliteit > kwantiteit.
  6. Beschrijf wat een speler doet en voelt en wat voor soort game je wil maken (is het heel strategisch of juist meer een party game?)

Tips

Verder nog wat tips om je op weg te helpen:

  1. Show, don’t tell. Maak gebruik van moodboards, schetsen, testresultaten, afbeeldingen van games waarin jullie core mechanic wordt bewezen, etc. Games zijn voor het grootste deel visuele ervaringen. Hoe meer je kan laten zien, hoe meer je je publiek meeneemt in je gedachtegang.
  2. Oefen je pitch goed. Je hebt maar vijf minuten, dus weid niet te veel uit over onderdelen die niet relevant zijn.
  3. Zorg voor een lopend verhaal.
  4. Ga op zoek naar materiaal, zoals deze (GDC talk) en knowledgebase > presenteren.

Last update: February 8, 2024