Structuur bewijs¶
Bij het formuleren van bewijs kan je gebruik maken van de hulpmiddelen beschreven op deze pagina.
Onderdelen te gebruiken bij het structureren¶
Hieronder is een overzicht te vinden van mogelijke onderdelen die gebruikt kunnen worden bij het samenstellen van een structuur om bewijzen te communiceren.
- Titel
- Samenvatting
- Situatie beschrijving / huidige situatie
- Gebruikte (onderzoeks)methode
- Doelstelling/probleemstelling
- Opties / verschillende mogelijkheden /mogelijke oplossingen
- Criteria
- Conclusie
- Discussie
- Bronnen
Voorbeeld A:¶
Hieronder is een voorbeeld combinatie te zien die gebruikt kan worden. De structuur kan bepaald worden afhankelijk van de inhoud die bij je bewijs nodig is.
Onderdeel | |
---|---|
Titel | Classes en arrays |
Situatie beschrijving | Om meerdere Invaders te kunnen tekenen en updated heb ik een class “Invader” gemaakt en objecten van deze class in een array opgeslagen. |
Doelstelling | Classes worden in de game gebruiktom de staat en de functionaliteit van onderdelen te bundelen. (Laat zien hoe je de class hebt bemaakt met kleine code voorbeelden) |
Conclusie | Het gebruik van classes heeft ertoe geleid dat mijn code leesbaarder en compacter is geworden (geef een before en after vergelijking) |
Bronnen | Classes,Objectenarrays |
Voorbeeld B:¶
Hieronder is een voorbeeld te zien die gebruikt kan worden. Dit voorbeeld beschrijft een enkele feature (Enemies in Space Invaders) die kan voorkomen in volledige systeem documentatie. Het voorbeeld is niet helemaal af maar geeft de richting aan. De structuur kan bepaald worden afhankelijk van de inhoud die bij je bewijs nodig is.
Feature: Vijanden in Space Invaders¶
Beschrijving:¶
Dit gedeelte beschrijft de implementatie van vijanden in het spel Space Invaders, inclusief hun gedrag, bewegingen en interacties met de speler.
-
Gedrag van vijanden
De vijanden bewegen zich van links naar rechts in rijen en bewegen naar beneden wanneer ze de rand van het scherm bereiken. Ze schieten periodiek kogels richting de speler. De snelheid van de vijanden en hun schietfrequentie neemt toe naarmate het spel vordert.
-
Bewegingen van vijanden
De vijanden bewegen met een constante snelheid in horizontale richting. Wanneer een vijand de rand van het scherm bereikt, beweegt de hele vijandenrij naar beneden en verandert van richting.
-
Interacties met de speler
Als een vijandelijke kogel de speler raakt, verliest de speler een leven. Het doel van het spel is om alle vijanden te verslaan voordat ze de onderkant van het scherm bereiken. Wanneer de speler alle vijanden verslaat, gaat het spel naar een volgend level met moeilijkere vijanden.
Implementatiedetails:¶
De bewegingen van de vijanden worden gecontroleerd door JavaScript-functies die de positie van de vijanden updaten. Het schieten van kogels wordt geactiveerd door specifieke gebeurtenissen, zoals een timer of een toetsaanslag. De interactie met de speler wordt beheerd door het bijhouden van het aantal levens en het controleren van botsingen tussen kogels en de speler.
Voorbeeldcode:¶
Hier volgt een vereenvoudigd voorbeeld van JavaScript-code die het gedrag van vijanden in Space Invaders simuleert:
function moveEnemies() {
// Code om vijanden horizontaal en verticaal te verplaatsen
}
function shootEnemyBullet() {
// Code om vijandige kogels af te vuren
}
function checkCollisions() {
// Code om botsingen tussen kogels en de speler te controleren
}
Dit is een overzicht van hoe je deze specifieke feature in de technische documentatie kunt beschrijven. Je zou verder gedetailleerde codevoorbeelden en diagrammen kunnen toevoegen om de implementatie nog duidelijker te maken.
Vragen die gesteld kunnen worden om aan inhoud te komen¶
Antwoorden op de volgende vragen kunnen je helpen bij het opstellen van bewijs in je documentatie. Neem deze vragen en antwoorden niet letterlijk over.
- Wat heb ik gedaan? (vaardigheden)
- Hoe heb ik het gedaan? (houding/gedrag)
- Hoe sluit wat ik heb gedaan aan bij Beroepstaken en/of Professional Skills?
- Wat was mijn uitdaging?
- Wat zijn nieuwe inzichting die ik heb verzameld?
- Wat kan ik nu (toepassen) wat ik eerder nog niet kon?
- Hoe heb ik de issues voltooid / in done gekregen?
- Hoe heb ik taken/werkzaamheden verricht?
Bronnen¶
Voorbeeld - Technical documentation
W3schools als voorbeeld van uitleg