Hoe werken waarderingen¶
Disclaimer¶
De informatie op deze pagina dient slechts ter verduidelijking van het concept van waarderingen. Het is belangrijk op te merken dat de geldende regels en richtlijnen zoals vastgelegd in de studiegids van het desbetreffende blok en/of semester altijd leidend zijn. Studenten dienen zich hiervan bewust te zijn en eventuele vragen of onduidelijkheden hierover te bespreken met hun docenten of begeleiders.
Wat is een waardering?¶
Een waardering is gekoppeld aan een datapunt, dat je gedurende een periode verzamelt door deel te nemen aan reviewsessies, maar ook door observaties van docenten en begeleiders.
Opmerking: Onder een periode wordt verstaan:
Een blok, een semester, een stage, enzovoort. Een periode wordt vaak afgesloten met een portfolio completion form waarin een besliscommissie je voortgang beoordeelt en beslist of deze voldoende is om door te gaan naar de volgende periode.
Een waardering geeft aan op welk niveau je hebt gepresteerd volgens bepaalde criteria. De niveaubepaling is als volgt geordend:
Waardering |
Toelichting |
---|---|
Geen waardering | Er is onvoldoende werk beschikbaar om te waarderen. Of Er is feedback geregistreerd, maar een waardering is niet van toepassing. |
Onder niveau | Het geleverde werk toont weinig tot geen progressie in de beheersing van de nieuw verwachte vaardigheden en kennis, zowel in kwantiteit als complexiteit. |
In ontwikkeling | Het geleverde werk laat zien dat nieuwe vaardigheden en kennis worden opgedaan, maar deze voldoen nog niet aan de verwachte beheersing voor dit punt in de periode (zoals het blok). |
Op niveau | Het geleverde werk toont een beheersing die overeenkomt met de verwachte ontwikkeling binnen de periode en voldoet aan de gestelde criteria, vaardigheden en kennis. |
Boven niveau | Het geleverde werk toont een beheersing aan die verder gaat dan wat verwacht wordt voor deze of toekomstige periodes. |
Opmerking: Onder werk wordt verstaan:
Gerealiseerde projectonderdelen, bijbehorende projectdocumentatie, gebruikte methoden en technieken, correct gebruik van terminologie en structuren, bronverwijzingen en andere specifieke vereisten van de periode.
Voorbeeld ontwikkeling & waarderingen¶
Hieronder volgt een voorbeeld ter illustratie van ontwikkeling en de bijbehorende waarderingen.
img 1: Conceptueel voorbeeld van waarderingen.
Hieronder volgt een voorbeeld van een criterium waarbij ‘vaardigheden’ en ‘kennis’ met inhoudelijke voorbeelden zijn ingevuld.
Let op:
- Het draait niet alleen om het toepassen van vaardigheden en/of technieken, maar ook om de kwantiteit en kwaliteit van het werk.
- Bovendien is het cumulatief, wat betekent dat je eerder verworven vaardigheden en kennis blijft toepassen, waaronder ook aangereikt in voorgaande periodes.
img 2: Voorbeeld van waarderingen voor criteria k1.
Opmerking: Voor zowel de kwaliteits- als de gedragscriteria gelden specifieke kennis- en vaardigheidseisen. Deze eisen zijn te vinden in de opdracht, de learning stories, bij de product owner en het is vooral belangrijk om contact op te nemen met je docenten en begeleiders om ze duidelijk te krijgen.