Hoe werkt het onderwijs¶
Inleiding¶
Propedeuse HBO-ICT 23/24 3 1 Inleiding Welkom bij de opleiding HBO-ICT! Binnen de HBO-ICT opleiding zijn er vijf verschillende leerroutes: Business & IT management, Game Development, Software Engineering, Cybersecurity en Technische Informatica. Tijdens je opleiding krijg je de kans om aan realistische opdrachten te werken, waardoor je een goed inzicht krijgt in de praktijk van het werkveld. De opdrachten in de propedeuse zijn specifiek afgestemd op de leerroute die je hebt gekozen. Als je bijvoorbeeld Software Engineering hebt gekozen, zal het project gerelateerd zijn aan dat vakgebied. Je leert theoretische kennis, methoden en technieken toepassen om deze opdrachten succesvol uit te voeren.
Onze werkwijze is gebaseerd op het agile-principe. Dit betekent dat je in sprints van 2 of 3 weken werkt, resultaten behaalt en tegelijkertijd werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. Je presenteert je werk en licht toe hoe je jezelf hebt ontwikkeld en tot het behaalde resultaat bent gekomen. Hierbij ontvang je feedback van zowel docenten als medestudenten. Aan het einde van dit blok heb je je eerste ICT-product gerealiseerd en heb je ervaren hoe het is om als beginnend professional te werken.
Gedurende elk blok wordt je voortgang beoordeeld aan de hand van programmatisch toetsen. Dit betekent dat we continu kijken naar je ontwikkeling gedurende het blok, in plaats van alleen aan het einde met een grote toets. Tijdens elke sprint dien je bewijsmateriaal in waaruit blijkt dat je aan een aantal kwaliteits- en gedragscriteria hebt gewerkt. Na het indienen ontvang je feedback en wordt aangegeven of je op het gewenste niveau zit. Door regelmatige feedback krijg je steeds beter inzicht in je sterke punten en de gebieden waar je nog aan kunt werken. De eindbeoordeling is gebaseerd op alle verzamelde informatie en datapunten gedurende de hele periode, waardoor je de kans krijgt om je ontwikkeling te tonen en te groeien.
Propedeuse groep D¶
De propedeuse is opgesplitst in vijf propedeusegroepen. Elke groep combineert twee leerroutes en bestaat uit 6 klassen met ongeveer 150 studenten. Elke klas bestaat ook uit een combinatie van twee leerroutes. Wij zijn groep D.
Rollen¶
Een overzicht van de verschillende rollen waar je mee in aanraking komt en wat je ervan kan verachten.
Docent¶
Elke klas ziet 4 of 5 docenten in verschillende rollen.
Studentbegeleider (SB)¶
Elke student krijgt een studentbegeleider toegewezen. Hier kan je terecht voor al je vragen rondom je studie.
Studentmentor¶
Studentmentoren zijn tweedejaarsstudenten die in de klas meehelpen.
Meetmomenten¶
De volgende activiteiten zijn meetmomenten en kunnen datapunten genereren:
- Product review
- Expert review
- Retrospective
- Verder is het mogelijk dat een blok specifieke momenten heeft waar waarderingen & datapunten uit voort komen.
Datapunten¶
Datapunten zijn meetmoment van de individuele gedrags- en kwaliteitscriteria.
Voor elk blok in de propedeuse zijn er gedrags- en kwaliteitscriteria opgesteld, gebaseerd
op de beroepstaken en professionele vaardigheden die worden beschreven in de HBO-i
domeinbeschrijving. Deze competentiematrix is ontwikkeld door de stichting HBO-i, een
samenwerkingsverband tussen hogescholen die ICT-onderwijs verzorgen en het
bedrijfsleven. In de HBO-i matrix wordt per beroepstaak en per niveau gedefinieerd wat
een ICT-professional moet kunnen.
Tip: Advies van Bjarne Stroustrup over het belang van bepaalde criteria (bedenker C++)
Leercurve¶
Hieronder zijn voorbeelden te zien van twee criteria en de waarderingen die studenten daar over het blok hebben behaald.
Figuur 1: Voorbeeld van K8 software realiseren
Figuur 2: Voorbeeld van G7 onderzoekend probleemoplossen